Maak beleid levendig en laat je verhaal horen

Een zorgvuldige communicatie van beleid maakt dat je een strategisch plan hebt om uit te leggen waar de overheid voor staat. Dat noemen we overheidscommunicatie. Met verschillende stakeholders is het noodzakelijk om verschillende belangen samen te laten komen in een gesprek van mens tot mens.

Audiopodcast is een ervaren podcastonderneming die op een creatieve wijze inhoud en vorm samenbrengt dankzij onze jarenlange ervaring met formatontwikkeling. Podcasts hebben een aanzienlijk bereik en zijn toegankelijk voor een breed publiek. Daarnaast biedt het maken van podcasts als overheidscommunicatie een laagdrempelige manier om complexe informatie te delen.

Door gesprekken, interviews en storytelling kan informatie op een boeiende en begrijpelijke manier worden overgebracht. Dit draagt bij aan de overheidscommunicatie met een dieper begrip en een persoonlijkere band met het publiek.

Voor ambtenaren biedt de podcast een platform om transparantie en openheid te bevorderen. Het delen van beleidsupdates, uitleg van regelgeving, en succesverhalen van overheidsprojecten via podcasts als vorm van overheidscommunicatie kan de kloof tussen overheid en burger verkleinen. Bovendien kunnen podcasts de interne communicatie binnen overheidsorganisaties verbeteren door belangrijke mededelingen en trainingen op een toegankelijke manier te verspreiden.

Voordelen van podcasts voor overheidscommunicatie:

  • Podcasts kunnen door een breed publiek op elk gewenst moment worden beluisterd.
  • Informatie kan op een boeiende manier worden overgebracht via gesprekken en storytelling.
  • Bevordert een persoonlijke band en begrip tussen overheid en burger.
  • Verbeter interne communicatie door toegankelijke verspreiding van mededelingen en trainingen.

Door de inzet van podcasts kunnen ambtenaren effectiever communiceren en een sterkere connectie met zowel burgers als collega's realiseren. Dit bevordert de overheidscommunicatie.

matthijs praat over overheidscommunicatie

WAT ZEGGEN ONZE KLANTEN?

Marianne Thieme

Zeer professioneel en betrokken. Kick en Matthijs zijn van alle markten thuis: journalistiek, conceptueel, technisch etc. etc.. Ze hebben ook een geweldige hands-on mentaliteit! Samen met hen hebben we onze podcast "Van alles de Waarde" een vliegende start kunnen geven. Veel dank!

Maaike Timmerman

Kick en Matthijs hebben ons tijdens het maken van de podcast De Diamantroof geïnspireerd met al hun creatieve ideeën en vakkennis. Betrokken, betrouwbaar en feedback waar je echt iets aan hebt.

Danielle Rousselet

Samen met Kick en Matthijs een mooie podcastserie gemaakt met de naam Bureau BOVAG. Hele fijne samenwerking, goede sfeer en mooie eindproducten. Professioneel en precies de toon die we zochten!Samen met Kick en Matthijs een mooie podcastserie gemaakt met de naam Bureau BOVAG. Hele fijne samenwerking, goede sfeer en mooie eindproducten. Professioneel en precies de toon die we zochten!

Hein van Eekert

Ik heb zeer fijne ervaringen met Audiopodcast: het bedrijf heeft heldere ideeën over het maken van podcasts en weet die goed te motiveren. Audiopodcast is behulpzaam en vriendelijk en luistert met een opbouwend kritisch oor, waardoor je sterk gesteund en professioneel begeleid wordt.

Onze cases

Jonge psychiaters

Het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie wil jonge psychiaters interesseren om bij hen te komen werken. Er is veel vraag naar deze hooggekwalificeerde hulpverleners. Door middel van interviews met medewerkers en reportages op lokatie laat Audiopodcast horen hoe gevarieerd werken bij het NIFP is. Waar de een graag leest om kennis op te nemen, is het voor de ander fijner om dit via een podcast te horen. Daarnaast is het medium persoonlijker dan ieder andere denkbare wijze. Want hoe vaak krijgt u de kans om direct in het oor van uw klant te fluisteren / praten?

Ziekenhuizen

Personeelstekorten in de zorg zijn iedere dag in het nieuws. Audiopodcast ontwikkelde voor een regionaal ziekenhuis een aantal formats om nieuw personeel aan te trekken en bestaand personeel te behouden. Het is een voorbeeld waarmee u door middel van podcast kunt laten horen waarom mensen graag bij uw zorginstelling blijven werken. Podcast versterkt uw geschreven artikel, presentatie of bestaande communicatie, zowel intern als extern. De podcast is dus niet alleen interessant voor uw huidige personeel, maar ook voor mensen die op zoek zijn naar een baan in de zorg. Denk hierbij aan de mogelijkheid om op regelmatige basis de actualiteit te verwerken in afleveringen over uw vakgebied.

Overheid

Voor een ministerie ontwikkelden we een podcastserie waarmee de kernwaarden binnen de organisatie naar voren werden gebracht. Dat deden we door medewerkers te vragen wat het werk voor ze betekent. Ook vroegen we hoe ze in hun werk denken te kunnen blijven groeien. Dat combineerden we met voorbeelden uit de praktijk. Wij vertellen een verhaal aan de hand van geluid. De combinatie van een gevarieerde vormgeving, reportage-elementen en een professionele storytelling maken van een verhaal een boeiende luister-ervaring.

Hoe werkt het?

Doel en doelgroep

Podcast is een medium dat uitstekend is te combineren met andere marketingvormen zoals nieuwsbrieven, video of blogs. Audiopodcast neemt u geheel vrijblijvend mee om ‘doel’ en ‘doelgroep’ zo scherp mogelijk te bepalen. Vervolgens gaan we samen bekijken wat geschikte vertelvormen kunnen zijn voor een podcast. Denk daarbij aan een ronde tafelgesprek, of verschillende 1-op-1 gesprekken die zijn teruggebracht in een montage. Of denk aan een reportage-vorm, waarbij de verslaggever op zoek gaat naar een verhaal en ‘onderweg’ met alle betrokkenen spreekt. Of denk aan een gedramatiseerde casus. Zodra de vorm is gekozen gaan we aan de slag met audiovormgeving, het eventuele gebruik van voiceovers en alle oplossingen om de podcast bij het publiek onder de aandacht te brengen.

Werkwijze

Bij Audiopodcast hanteren we een open en transparante werkwijze, waarbij u als opdrachtgever realtime kan meekijken bij ons werk. We werken in de cloud aan de inhoudelijke opzet van de podcast. Zo kan u als opdrachtgever input leveren waar wij direct mee aan de slag gaan. Hierin gaan we gefaseerd te werk, zodat u continue op de hoogte blijft van de voortgang en tussentijds het werk kan beoordelen. U mag zelf beoordelen hoe het proces verder gaat. Misschien toch een voiceover inhuren, of een andere invalshoek? U blijft altijd bovenop het proces.